fredag 25. mai 2007

What to do?

Min gode venn Ragnhild(og tyven) e flink te å laga lister med anbefalinger. Eg lige jo lister, så eg tenkte eg sko hiva meg på den bølgå. Her komme någen anbefalingar fra meg. Desse tingå har spredt lys og glede i livet mitt den siste måneden.

Hørr på den sista pladå te Maria Solheim ”Will there be spring”.

Eg henge litt itte eg, så det e nå i det sista eg virkelig har fått sansen for frk. Solheim. Har hørrt litt på den fyssta pladå det sista året. Så., ei søvnløs natt før eksamen, låg eg i sengå mi og hørrte igjønom ”Will there be spring”. Det va kjærlighet med fyste tone. Siden har pladå blitt spelt tidligt og seint. Pladå har mange fine melodiar og artige lydar. (Til og med orgel(!) høres bra du samen med Maria Solheim.) Ittekvert så eg hørre forstår eg mærr og mærr av tekstane og, trur eg då.
Apropo Maria Solheim, så komme eg nok te å skriva meir om henna seinare. Hu har ikkje fått plass på profilen min, fordi hu kom inn i livet mitt akkorat litt for seint. Men hu vil nok bli omtalt på bloggen, så følg med.


Be Kristuskransen.

Ein øvelse i livsmot, livslyst, ansvar og kjærlighet seie veiledingsbogå. Og det kan me vel alle trenga meir av. Kristuskransen e ein bønnekrans. Bønnekransen har 18 perler, der kver perla har sitt eget budskap. Perlene har navn som ”bekymringsløshetsperlen”, ”ørkenperlen” og ”hemmelighetsperlene”. Eg har brukt Kristuskransen frå januar av, og den e god å ha. Ittekvert har kransen blitt ganske så personlige. Perlene begynne å handle om livet mitt. Om mennesker, tankar og relasjonar i livet mitt. (Kanskje e du eindel av Kristuskransen min?!) Fysst å fremst får Kristuskransen meg te å stoppa opp litt, ver stille og tenka på dei tingå så virkelig betyr någe i livet mitt.



Besøk av Mor.

Jepp, eg sette dette opp som ein anbefaling =) Forrige helg hadde eg besøg av Mor. Hu kom å budde i leiligheden min. Me gjekk på café og snakkte, lagte mad og snakkte, va på teater og snakkte mye ittepå, rusla rundt i byen og snakkte, va på gudstjeneste og snakkte :p og snakkte litt te.. Det va herligt å ver med Mor. Hu kjenne meg så godt! Åsså e me egentlig ganske lige. Me lige å gjørr det same og me e opptatt av dei same tingå. Hu e lerar og det ska eg og bli, så det blei eindel snakking om skole. Å ha besøg av Mor gjorde at eg følte meg litt heima sjøl om eg ikkje e det. Å ha besøg av Mor anbefales!

Les ”Lyset fra de hvite fjellene” av Magne Vestøl.

Dette e ei heilt nyyydelige bog. Sukk, eg gjekk med ein god følelse i magen og et smil om munnen då eg hadde lest bogå. Historien e som ein fabel, ein enkel fortelling med mange store sannheter! Det e ei relativt kort bog som kan slugas på ein formiddag, men det trengs kanskje litt lenger tid for å fordøya den. Bogå finnes bortgjemt i ein krog på Bog&Media. Verdt å få med seg.

11 kommentarer:

Maria sa...

Her va der mange koselige tips - akkurat det med besøk av mor e litt vanskelig på kort varsel, men eg va på besøg hos mor - å det va koselig det og :)

Akkurat nå sidde eg på balkongen, spise fersken og nyte livet. Det e og ein god ting å gjer :)

Ragnhild sa...

tihi. eg elske å lese andres anbefalinger. Jippi. tar de me meg.
Merkelig for eg tenkte på deg idag, tenkte eg sko skrive en kommentar t dg me at eg e gla for at me e venner, gla du finns. du e en goo venn:)sette stor pris på dg.

Go helg, kos deg:).

kleem

Anonym sa...

Maria Solheims "Will there be spring" = konge.
Kristuskransen = konge.
Besøk av mor = dronning.
Lyset fra de hvite fjellene = gleder meg veldig til å lese.

Andre ting du kan skrive på lista di over ting du bør gjøre Anette, er:
- lese den daglige andakten i Vårt Land
- snakke med Jesus når du sitter på do eller står i dusjen
- lytte til resten av Marias cd'er, den som passer best til humøret og dagsformen
- sykle til Bygdøy en varm vårdag for å nyte livet ved sjøkanten ved Sjømannskirka

Du må kose deg MASSE sammen med brødrene dine i helga:) Vi snakkes en dag! Veldig glad i deg!

Klem fra Siri

Camilla Kristiine sa...

Dette hørtes bra ud...vett isje heilt om eg ville anbefalt besøg av mi mor, men ellers så va d bra...ska ta med meg d! Men du, Anette-min kjære venn...EG SAVNE DEG!!!!Savne stemmen din. Eg ska ta meg sjøl hardt i nakken, og få ringt deg. Tenke eg prøve i mårå, så hb eg at d passe for deg!
Veldig gla i deg!
God klem!!!!

Morten sa...

Her va d mye spennane. Eg har jo den store glede av å bu i same huse som mor. Så eg trenge ikkje få besøk av hu. CDen t frk. Solheim va allerede på vei mod CDspelaren min før eg leste denne bloggen. Men kristuskransen og den bogå må nok prøvast. Satse på sommerferien kanskje.

Anette sa...

Hei hei mine venner =)

Maria: du får satsa på dei andre anbefalingane ;)

Ragnhild: TAKK!
Det va gode ord å få. Iligemåde.

Siri: Kjekt med nye anbefalingar. Nå vente eg bare på någen varme vårdager.

Camilla: Fint å snakka med deg i telefonen, virkelig!

Morten: Gjett om eg ska ta med den bogå hjem. Satse på å prakka den på Mor når me mødes på BiG.

Te alle samen: Eg føle meg djupt takknemlig som har så gode venner som dokke. Dokke e som ein blomsterbukett, forskjellige (!) og nydelige!! Eg e veldig gla i dokke alle fem. Dokke har kver dokkas spesielle plass i livet mitt.

Og te alle udenom Siri (som vil bli savna) så glede eg meg te å ver med dokke i sommar.

Mange klemmar fra Anette

Anette sa...

Hei hei mine venner =)

Maria: du får satsa på dei andre anbefalingane ;)

Ragnhild: TAKK!
Det va gode ord å få. Iligemåde.

Siri: Kjekt med nye anbefalingar. Nå vente eg bare på någen varme vårdager.

Camilla: Fint å snakka med deg i telefonen, virkelig!

Morten: Gjett om eg ska ta med den bogå hjem. Satse på å prakka den på Mor når me mødes på BiG.

Te alle samen: Eg føle meg djupt takknemlig som har så gode venner som dokke. Dokke e som ein blomsterbukett, forskjellige (!) og nydelige!! Eg e veldig gla i dokke alle fem. Dokke har kver dokkas spesielle plass i livet mitt.

Og te alle udenom Siri (som vil bli savna) så glede eg meg te å ver med dokke i sommar.

Mange klemmar fra Anette

Anette sa...

Jepp, den kommentaren va så viktig at den måtte publiseras to gonge :p

Maria sa...

Då publisere eg et smil to gånge :) :) Å seie at eg ser fram te å ver med deg i sommar, å at eg trur eg har ein cd på lur te deg, som du kan liga :)

Eg lure litt på ka eg ska ta med meg heim te deg herfra, Camilla e sikkra, men du kjøpte liksom så lure ting sjøl, så - men eg har ein ide,

visst du ikkje ønske deg någe spesielt?

Anette sa...

Eg ønske meg egentlig ein fin engel :p Eg har ga vekk alle eg kjøpte og plutselig hadde eg ingen igjen te megsjøl...

Glede meg te å komma heim og treffa deg igjen. Og nå får eg stor nok plass te å få besøg her i Oslo te høsten. MEN fysst ska det ver sol og sommer! Heima!

Morten sa...

Sommer og ferie nerme seg veldigt, å d lige me kjempe godt:)