tirsdag 8. mai 2007

Melodi Gram Prix

Eurovisjon eller Slagerfestivalen om du vil. På lørdag e det nok ein gong tid for årets musikalske høydepunkt; Gram Prix. Og eg vil begynna med å sei at eg glede meg. Ja du hørrte rektig, eg glede meg.

Då eg va liden va Gram Prix høydepunktet i året. Eg elskte musikken, eg elskte kjolane (den gongen hadde fremdeles alle på seg kjole) og eg elskte showet. Dette va den einaste kvelden i året der Håvard la seg før meg. For eg måtte holda meg vågen gjønom den kjedelige avstemmingå for å få med meg kem så vant. Ah, det va tider det.

Med inngange te tenårå va eg fortsatt ein ihuga fan av Gram Prix. Men ittekvert så vokste det fram ein frustrasjon. Nei, mange frustrasjonar. For det fysta så gjorde Norge det utruli dårlig, kvert einaste år. For det andre så blei sangene som va med generelt dårligare. Og ikkje nok med det. Trenden blei at den sangen eg absolutt likte minst, den sangen vant. Kvert år! Sørgelig, det va det det va.

Då eg begynte på videregående forsto eg snart at ingen mennesker med respekt for seg sjøl likte Gram Prix. Nei, Gram Prix va forkastelig. Itte å ha blitt skuffa år itte år øve norges 0 poeng og dei dårlige vinnarlåtane, va det enkelt å hiva seg på denne bølgå. Bitterhetens bølga for min del. Gram Prix va totalt latterlig!

Denne holdningen har eg hatt någen år. Men nå e ting i endring. Det begynte vel i fjor då me såg Gram Prix på bibelskulen. Mens eg satt å såg på kjente eg plutselig ein glede inni meg. Dette glømte eg fort. Så, for to uge siden såg eg heilt tilfeldig et program om Gram Prixsangane så kjempe om å få ver med i år. Og på ny kjente eg denne gleden. Gleden øve at Gram Prix finnes.

Så nå har eg satt av lørdagskvelden. Då bler det Gram Prix for alle penga. Men koffår lige eg denne konkuransen? Jo, det ska eg fortella deg. Fordi det finnes någen ( og når eg seie någen så meine eg mærr enn ein) fine sangar blant de mange dårlige. Det finnes någen gode stemmar, någen fine kjolar, någen kjekke guttar og någen morsomme kommentara fra kommentatoren. Det e kanskje ikkje så mange av dei, men dei finnes. I tillegg e det underholdande med dei som ikkje e så begava så dei trur. Av og te e det godt å rista på håve og sukka oppgitt ”tragisk, bare heilt tregisk”.

Så eg glede meg. Glede meg te et underholdande show. Gjørr du?

21 kommentarer:

Maria sa...

jepp. eg glede meg te grand prix - me ska ha eurofest, fårr me e plutselig så mange europeere, å me ska se ken av oss som har den beste (værste?) sangen. Det blir show :)

Anette sa...

Og korden trur du Norge ligge an iforhold te dei andre landå? Bler det någen premie te oss?

Ragnhild sa...

Så kjekk blogg du har:)

Dette temaet ligge meg litt på hjertet;).Har gått fra å elske Grand Prix, te å hate det, te å til å me ver litt ambivalent. Men eg gjenfant interessen på vid. ene å alene pga Jostein Hasselgård (som du kanskje huske). Så kom jo Knut Anders Sørum. Syns d e rart Norge ikkje har vunne merr eg;)Men huske kje kem så kom etter d...

Anyways: Pleie alltid se Grand Prix. Å det e gøyest når man lar seg engasjere, lage skjema for finest/styggest kjole, sang, sjarm...sammen me andre. Å da må det tas på alvor;) Hehe, eg syns ofte den norske finalen e mest digg. Har funne ut at i dn internasjonale e d alltid dn sykeste sangen eg e sikker på vil få 0 p. så vinnne. Å de rolige balladene(f.eks fra Irland, Frankrike) fremført av pen mann i dress får alltid 0 poeng. Men ka syns du om Guri Schanke? Eg tror eg like bidraget vårt. Mest fordi eg like hu så godt fra før:)

Oi, lang comment. Bottom line: Ver glad for at du like Grand Prix, det gir masse:)Eg stille mg bak dg;) God dag videre.

KLem

Ragnhild sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anette sa...

Takk Ragnhild, det e kjekkt med engasjement!!

Når det gjelde Guri Schanke så lige eg åg na veldig godt, men eg bler kje skuffa om hu ikkje får någen poeng iår. Hm... Eg trur hu ville komt lenger viss hu hadde kjørt norsk stil istede for wannabe sydlands land. I Gram Prix e det lov å ver litt nasjonalistiske! Det e jo då det bler gøy.

Ragnhild sa...

Helt enig, hu representere jo Norge, ikkje Spania. Merke d litt på heile utstrålingen syns eg at hu prøve å ver både yngre å merr senorita enn hu e på ein måda;)Virke litt falskt...virkelig spent på koss d slår an. E jo merr i stil me sånn så Grand Prix har blitt, kanskje me tjene på dn stilen;)

Heia Norge! (Jepp, engasjementet e på topp).Glede mg.

Komme btw te å savne Jostein Pedersens stemme og humor, selv om eg tror Per Sundnes e en bra etterfølger:)

God kveld.

Klemklem

Maria sa...

eg har bare hørt den polske så eg vett ikkje heilt koss me ligge an eg, men eg har null sans for den norske, det må eg sei, men eg kan stemma på Guri eg, i motsetning te dåkke... Men fysst må hu komma seg gjennom semien, må hu kje det?

de sydlandske her, å dei andre og fårsåvidt, ler av Norge i år, fordi med sende ein sang te grand prix så e så langt fra alt det alle forbinde med Norge, at de ser på det som et slags desperat forsøg på - ja, eg vett ikje heilt på ka, men de ler iallefall av oss, så kanskje eg blir den einsete "polakken" som gir min stemme te Guri, fårr eg må jo det, når eg fyssta har lov å stemma på mitt eget land :)

Ragnhild sa...

Jepp, e semi ikveld.
Men der tippe eg me klare oss bra.

Off, tror kanskje eg e enig med den sterke skepsisen. Det e litt vulgært, å wannabe å så lite ekte å typisk norsk så d kan få blitt. Unødvendig å ta etter Spania. Norge e eksotisk nok;).Like typisk norsk eg.

Men tvitvi. Hu e jo hvert fall veldig søt å erfaren(skuespiller og danser). Å sangen e kje så verst (syns eg):)Fengende refr.E fortsatt litt spent. Selv om me lett kan få 0 poeng(ijen;).


God dag:)

Anette sa...

Hørres ud som me ganske enige når det gjelde norge sitt bidrag. Eg forstår godt at resten av Europa ler av oss. Som min gode romvenninne sa: "folk har bare stemt på na fordi de lige henna, som person." Og resten av europa gjørr jo ikkje det. Så det bler nok ingen seier på oss i år heller. Men takk Maria, for at du støtte opp!

Maria sa...

eg ska bruga någen zloty å stemma på guri eg, visst hu komme te finalen då ;p I kveld ska eg lesa, så eg har kje tenkt å se på tven i dag.. Men eg sjekke vel resultatet, fårr å se om Polen (med sin wannabe Christina Aguilera, som Dorota faktisk kjenne) og Norge (med vår wannabe Diva) komme seg videre te lørdagens store show :)

Ragnhild sa...

jepp, enige. But it ain`t over till the fat lady sings;) (fint ordtak d)Så: Heia Norge!

Maria sa...

eg blei sittende å se litt ut mot slutten likevel, og var flink og sendte 2 stemmer i retning Norge, bare for å ha gjort det liksom - men det hjalp jo ytterst lite. Europa vil ikke ha norske latinorytmer, og det er bra, for det vil ikkje jeg heller ;)

Men,men.. Så får vi se da. Om det er nasjonalismen som regjerer på lørdag ;)

Ragnhild sa...

Eg og så å va faktisk veldig stolt av Norge, eg. Va jo ytterst få sterke innslag. Så kom me kje me. Jaja. Men det går helt greit, ass;)

Åsså kom alle mine andre favoritter me: Hvite Russland, Serbia, Ungarn og Makedonia;) Serbia= soleklar favoritt sålangt:)
Det va ekthet, god stemme. Va eneste sangen kor alle me (3)som så på bare ble sittende stille å nyte.

God natt:).

KLem

Anette sa...

Eg likte godt Ungarn eg. Ikkje typisk Gram Prix sang, den va bare fin. Eg åg sunns det va heilt greit at Guri ikkje kom videre, men litt rart å se finalen nå me ikkje e med ein gong =/
Eg ville hatt me Island... e litt lei for at den ikkje kom med.

Morten sa...

Eg må sai eg blai litt flau på Guri Sckanke sine veiner eg. Hu e liksom så dyktige men så komme hu me denne ja eg vett ikkje heilt ke eg ska sai om sangen hennas, men eg komme ikje pånåge positivt jaffal. 'hu har liksom falt ner på Melodi Gram prix nivået som eg lige å kalla det. Hu e liksom liga "goe" som fleste delen av di andre innslsgå. Konne hu ikkje heller brukt sitt talent t å heva gjennomsnitte litt heller. Eg blai litt flau, og veldi skoffa øve hu. Men men, alle kan vel ha en dårlig periode innimellom. Hu komme nok tebage ijen liga talent full.

Men, ska ikkje jostein kommentator var me i år??? D blir vel ikkje skikkeli gram prix uden han???

Anette sa...

Nei, Jostein uteblir. Det e ein aen så ska kommentera. Og det bler jo litt spennande. Eg har sitt han på "adresse Helsingfors" og han har ihverfall nok av kommentara som ikkje har med sangane å gjørr.

Ragnhild sa...

Per Sundnes. De blir neppe like bra. Kem kan egentlig måle seg med Jostein Pedersen. Sarkasmen, humoren, bamsestemmen, kommentarene. Han va halve Grand Prix. Men men. Eg SKA se det ikveld, på tross av at me ikkje e me lenger engang. Det blir en smule weird;)

Heie på Ungarn og Serbia:)

Klem

Ragnhild sa...

Hurra. den beste vant;P. For en gang skyld fornøyd. D e håp for Grand Prix;)

Morten sa...

Eg må sei meg litt uenige i at den beste vant, for Ungarn vant jo ikkje, å di va klart best itte min meining. Men Serbia fortjente det altså. Eg suns d va en verdig vinner. Tror dette e fuste gång på lenge at eg faktisk har likt vinnersangen.

Ellers må eg sai at eg blai litt imponert øve Gram prix i år. D va jo mye bere enn det har vart på mange år. Det va så mange goe sanga at eg konne faktisk laga meg ai topp 5 lista, å d e d lenge siden eg har jort. Å d va till og med et par sanga som eg suns va veldi bra udenom topp 5 listå. Så kansje d faktisk e håp for gram prix, kanskje d går lysare tider i møte?

Anette sa...

Det va ein fin kommentar Morten! Eg blei og posetivt overraska. Gøy å se at me tenke litt likt :)

Ragnhild sa...

Joda. Enig me Morten(dokker).Ungarn va fin:). Hadde nok sagt den beste vant om dn vant og;)blir bare litt reve me i GP:P Hdde vært tøft om dn vant,dn så va så lite Grand-Prix aktig.

Eg blei og imponert over nivået (iforhold te tidl. år liksom).
håpet e der:)selv om eg vel tvile på at Norge komme te å vinne igjen. De har bjynt å kutte oss scandinaviere litt ut. Stemme på hverandre de østlige landene. Me e for goe;)(me unntak av i år da)for eg syns me har hatt mange bra bidrag uten å få poeng. Noen så mene me bør melde oss ut.men hp ikkje det skjer;).

wow. 21 kommentarer...;)

God kveld:).