tirsdag 1. april 2008

Elskar, elskar ikkje?

Av og te kan det ver greit å finna du om ein elske eller ikkje. Denne gongen handle det om vårt nabospråk: svensk. Elske eg svensk eller elske eg det ikkje. Eg har nemlig litt motstridande følelsar i forhold te dette spørsmålet.

Det e ikkje te å gjømma under ein stol at bibelskolen drepte min entusiasme for svensk. Gjennom ett år sang me svenske sangar, morgen og kveld, dag ut og dag inn (sånn føltes det iallefall). Og svensk som allsang… det tar liksom ikkje heilt av. Det e nesten som å synga norsk, men allegavel ikkje, for svensk har ein litt aen uttale enn det som falle meg naturlig. Og dei sangane me sang hadde ord som det va særs vanskelig å tolka betydningen av. Sukk!

Samtidig som eg sleid meg igjønom sang itte sang, så begynte eg i denne tidå å hørra någen artistar som synge svensk. Det va någe heilt aent. Det hørtes heilt annerledes du. Det va virkelig vakkert. Ein fryd for øyra. Og eg begynte å synga med, øva på uttale og pugga tekst.

Så nå e eg delt i mitt forhold te det svenske språk.

Men eg trur eg kan sei at eg for det meste elske svensk. Det e et nydelig språk. Det finnes mange fine sangar på svensk, så så lenge det ikkje e snakk om allsang så elske eg svensk.

Gjørr du?

Her e mine topp tri svenske sangar:
1. En sång om oss
2. Den första gong jag såg dig
3. Koppången

12 kommentarer:

Maria sa...

Det er en viss fare for en superlang kommentar, så jeg skal prøve å beherske meg..

Jeg tenkte på flere sanger og opplevelser nå, for eksempel så ble jeg sittende å nynne følgende:

Jag vill leva lycklig
För att jag är jag
Kunna vara stark och fri
Se hur natten går mot dag...

Men samtidig så er jeg svak for Bo Kaspers og dette:

I botten på glaset
befinner jag mig
med alla dom frågor
som jag har om dig


Samtidig som at et av mine yndlingsdikt er på svensk, og vil bli lagt ut som månedens dikt om ikke så alt for lenge:

Ja visst gör det ont när knoppar brister...

Eg ELSKE, Anette. Men kanskje ikkje bare svensk... språk generelt...

Ragnhild sa...

Eg elske svensk. nesten merr enn norsk. eller de står vel likt:). kunne ingen av de der sangene eg.spennende. men ellers e det jo et hav å ta ta av.;) å så mange bra artister.

sanger eg elske:

det loser sej,

mellom 1 og 0

Jag vet en dejlig rosa

Stackars dom

Vem vet, oppna upp mit fenster

Leva livet

Evert Taube, Cornelius sine...komme kje på noen akkurat nå.

Det vakraste

nej,. det e så mange.

eg e kje i tvil. Svensk e vakkert...:)

Alt godt.

klem Ragnhild

Camilla Kristiine sa...

Eg må jo sei d at eg lige godt mange språk. og svensk e et av dei, men..ja, der e et men..d e jo med svensk som d e med dei fleste språk- der finnes forskjellige dialekter. Og eg klare isje sånn der skåne dialekt...æsj!!!Også synes eg at nogen svensker snakke veldig fint, mens andre e ok. Men sånn synes eg jo om dialekter her i Norge og.Og sånn synes eg om forskjellige aksenter på engelsk og. Men ja tbage t poenget- Svensk e både kult og finy, men om eg elske d...nei, d kan eg vel isje sei.

Anonym sa...

Hehe, morosamt å låsså rogalending hvertfall! Fasinert tå den dialæta dåkk har, bli i godt humør tå å låsså den:) E ha minst to gång fått spørsmål om e æ frå Sverige, men det sie vel mer om dæm sine dialæktkunnskapa ænj om mi dialækt.

E skull så gjern ha snakka svensk, fer e ty d æ et nydle språk!

E tru hovedgrunn t at e like d så godt, æ pga Astrid Lindgren... Sukk. Æ ælske Emil i Lønneberget, Pippi Langstrømpe, Mio, min Mio, Barna i Bakkebygrenda og all dæm der.

Minj e må sæi me litt enig mæ d Anette: svensk som allsong - i Norge - æ itj bærre lækkert... D bli litt "klompåt" og rart, og en del ord som itj æ ferståele. Minj når svenske fælk søng svensk, og hvis dæm i telægg æ flenk t å søng, ja da ælske e d.

Rætj og slætj.

Feræstn: Godt at såmmårføggeln ha vakna t liv at:)

Anonym sa...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Flores Online, I hope you enjoy. The address is http://flores-on-line.blogspot.com. A hug.

Anette sa...

Så gøy med mange kommentarer, og så positive :) Eg blei minnt på mange fine sangar som eg nesten hadde glømt. Svensk e visst for det mesta bra.

Eg suns dialekter e bra og eg. Artig at me snakke så forskjellig og alligavel kan forstå kverandre. Mitt forhold te dialektar preges utrulig mye av kem så snakke de. Hvis personen e bra så bler dialekten og bra :)

Når det gjelde sommefuglen så vil det komma et innlegg spesefikt om den i løpet av våren, så det e bare å fulla med videre.

Cathrin sa...

svensk.... litt blanda følelser kjenne eg.... eg e forsåvidt gla i språk.... men når eg tenke svensk, så komme eg på en guide me hadde i england en gang.. hu va veldig koselig å hetta jeanett lindquist, å hadde en forferdelige dialekt... skåne å di....

men der e jo mange fine sanger då.... gabriellas sång e jo nydelig... å du vet vell om at du er verdifull.... svensk e bra, så lenge d isje e fra skåne eller i ein eller aen dansband sang....

ellers så bler eg alltid i godt humør når eg lese kommentarane te trønder jentå neri her.. for d e trønder du e??? hørre for meg koss d hadde hørtes ut live:D å trønder dialekt e nydelig:D ( vett at der e mange rogalendinga så tror eg har blitt gal nå, men sånn går d når far min pendla før, å bodde i trøndelag store deler av ukene:


har du forresten sjekka ut bogå eg snakkte om?

Unknown sa...

ja

Unknown sa...

du har en skrivefeil i bloggen din! uff og uff.. du som skal bli norsklærer. Jajajajaaa

Unknown sa...

Måtte jo nesten kommentere det. Så gø at du har blogg:) Dialekt er litt også litt gøy. Jeg synes jeg er flink til å prate på din.

Anonym sa...

E vil bærre sei: Hei, Cathrin! Åja, e æ trønder! Sør-Trønder:) Faktisk ganske godt gjort at du sjer d bærre mæ å låsså, fer tonefallet æ nok mer trøndersk ænj all orda! Kult at du ty (syns) trøndersk æ nydele, og e ty rogalending æ nydle:):):)

totliii sa...

eg lika svansk godt eg. :)
finfint. heia carola!